2

Kursus Pemahaman dan Pelaksanaan 5S

Posted by Asmah on 10:38 AM in ,

Pada 21-23 Mei bertempat di Dewan Sri Utama 2, Kraftangan Malaysia, telah berlangsungnya kursus Pemahaman dan Pelaksanaan 5S.
Kursus tersebut dihadiri oleh wakil-wakil bahagian termasuklah dari BTM. Wakil dari BTM yang menghadiri kursus tersebut ialah En Yusrizal Ashraf bin Mohd Yunus, Puan Asmah bt Abdullah dan Puan Jasinah bt Jambari.

Kursus ini dikendalikan oleh penceramah berpengalaman dari INTAN dan dimulakan dengan penerangan mengenai pelaksanaan 5S (Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amalkan) yang bakal dilaksanakan di Kraftangan Malaysia tidak lama lagi.



Peserta juga dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan aktiviti berkumpulan dijalankan supaya lebih jelas dan faham konsep 5S ini. Antara aktiviti berkumpulan yang dilakukan ialah setiap kumpulan perlu membuat jawatankuasa 5S serta polisi dan jadual pelaksanaan. Selain itu, kriteria untuk audit 5S juga dibuat bersama-sama supaya pelaksanaan 5S ini dapat direalisasikan dengan segera. Selain itu, setiap kumpulan juga diminta untuk membuat pra audit di beberapa tempat yang dipilih, di Kraftangan Malaysia sendiri supaya peserta lebih faham keadaan sebenar keperluan pelaksanaan 5S ini.

Pada hari terakhir kursus, para peserta diberikan sijil penyertaan.

Diharapkan dengan permulaan kursus sebegini , dapat membantu anggota kerja lebih memahami konsep dan pelaksanaan 5S.
Kraftangan Malaysia boleh!!

2 Comments


Terima kaseh berkongsi...boleh dicadang pada majikan dengan kadar segera :)

Copyright © 2009 Bahagian Teknologi Maklumat All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.